Wat is Linkbuilding? Leer hoe je deze strategie effectief kunt gebruiken
Linkbuilding is een van de belangrijkste SEO-strategieën. Door een netwerk van links naar jouw site op te bouwen, laat je Google zien dat je een referentie bent en dat je het verdient om op de eerste posities van de SERP te staan. In dit artikel brengen wij je alles wat je moet weten over link building!
Linkbuilding: leer hoe deze strategie te gebruiken
Linkbuilding is een van de pijlers van een SEO-strategie. Je moet een netwerk van links rond jouw pagina’s opbouwen om Google te tonen dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied.
De zoekmachine gelooft veel in wat links te zeggen hebben. Het is via hen dat de robot nieuwe inhoud zoekt om te indexeren en waarneemt hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden. En het zijn deze relaties die haar de relevantie van een pagina op het web tonen – wat essentieel is voor een goede positionering in de zoekresultaten.
Daarom is het niet voldoende om een site met responsive design te maken, de snelheid van de pagina’s te verbeteren en relevante inhoud te creëren. Het is tijd om naar linkbuilding te kijken en een krachtig linknetwerk voor jouw website op te bouwen!
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is de reeks SEO-strategieën die tot doel hebben een netwerk van links op te bouwen naar een pagina die verkeer leiden en de autoriteit ervan in de zoekmachines versterken.
Deze links kunnen extern of intern zijn. Maar als het gaat om linkbuilding, denk je meestal aan externe links, d.w.z. die links die veroverd worden van andere sites, ook wel backlinks genoemd.
Deze links hebben de rol om Google de populariteit en autoriteit van de site in de markt te tonen. De zoeker onderzoekt de links die naar de site leiden om te weten of deze goed geciteerd is en of hij goede referenties heeft.
Hoe meer links het krijgt van betrouwbare, populaire en referentiële sites, hoe relevanter het op zijn gebied blijkt te zijn.
Waarom zijn links belangrijk?
De zoekmachines zijn gebaseerd op deze structuur van links om de sites van het web te crawlen en te classificeren.
Aanvankelijk beperkten zoekmachines zich tot het indexeren en ordenen van sites op alfabetische volgorde of in directories (kunst, sport, nieuws, enz.). Sites moesten zich trouwens registreren om in de indexen te verschijnen.
Hoewel er weinig websites waren, was alles in orde. Maar het volume van gebruikers, sites, inhoud en zoekopdrachten nam dramatisch toe. Daarom moesten zoekmachines hun algoritmen verbeteren om betere zoekresultaten te leveren.
Om deze missie te volbrengen, maakten de zoekmachines gebruik van de interlinking-structuur van het web. En zo werkt het tot op de dag van vandaag: de links tonen de paden van het web aan de robots van de zoekmachines, die de sites doorkruisen op zoek naar nieuwe inhoud of updates om ze te indexeren.
Adbull is de betrouwbare partner op het gebied van whitelabel linkbuilding. Interesse? Neem dan vandaag nog contact op.